söndag 26 oktober 2008

En bottentanke och lite ytplask


Sitter hemma ( känns verkligen så, se bild på vårt rum t.v!) och har det ganska br a för tillfället. Sprang till Retiro med Jessica och deltog svettiga en kort stund i stämningen av trummor o dans som pågick där. Söndag kväll är verkligen bohemartisternas höjdpunkt, måste gå dit en anna n gång bara för att njuta.

Resten av helgen har gått åt till fest med kämppisarna (se foto nedan), danskurs, sömn (!) och utekväll med Wouter, Maxime & co. Har också långsamt läst framåt i en sociologibok, roligt att förstå största delen, men koncentrationen som krävs är nog helt annan än hemma. Som tur har de flesta lärarna en "tranquila, tranquila"- inställning till oss och verkar tycka att huvudsaken är att vi försöker. Så vi kör på det. Men ibland är det nog väldigt frustrerande att samtidigt märka att vissa kurser är på en ganska grundläggande nivå, men att på grund av språket inte ändå vara kapabel att ta till sig nåt mer. Åtminstone lärorikt för framtiden att inse hur elever med andra förstaspråk känner sig.






Trots att jag nu för tillfället kommit uppåt längs bergochdalbanan tänkte
jag dela med mig av en bottentanke från förra torsdagseftermiddagen i metron efter en sämre dag på universitetet:


Sjunker ner i främlingsskapet
gömmer stora frågor
i nybörjarspråk
skjuter undan djupa samtal
för daglig ytfaktasamling

vill krypa ner i grått och ingenting
sudda ut min
existens i den oförstående världen
alla "he he, får ja va me"-situationer
tro inte att jag vill
ha ert dumma ytprat heller

glöm mitt försiktiga jag
det vill jag också
eller snälla
se in i mina ögon
gå förbi alla dörrar av
försiktighet, osäkerhet, enstöringshet
ytlighet, enkelhet

dyk
i havet av känslor och tankar
plocka en mussla
ta upp pärlan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu läste jag. Var som helst i en pool av hundratals dikter skulle jag känna igen dig efter 1½ strof. Du har ditt eget sätt. Synd att du inte känner att du kan uttrycka det just nu men jag tror att du kommer att hitta nya vägar.

Analyserar på avstånd,
en fluga i taket,
en stjärna i rymden,
en kylskåpsmagnet:
God morgon, trötta humla,
har natten varit kall?
Din rörelse är långsam
men din saga inte all.
Det finns en väg till frihet,
så fortsätt surra på
ditt burrande och surrande
är ringar över vattnet.

Han står på stranden.

mummu sa...

fint. du är en pärla. puss på dig!