måndag 2 februari 2009

Hyllning till tillsammans är stark-filosofin

Skrivet den 19.12 på väg hem från ett Madrid Jessica redan lämnat någon timme tidigare:


Underligt

på en dag

ett tömt rum

tomma galgar och hyllor

plats för alla

mina kläder och papper

en extra madrass

tillräckligt med lakan

ingen dator ovanpå min


Hade vant mig

vid trängseln

dubbeldisken

”bönor eller inte”-diskussionen

ouppackade väskor

i (det obefintliga) utrymmet mellan sängen och madrassen

parallellsminking

vid smala spegeln

ut- eller insmygning

när den andra sover


byta sömn mot livsfilosofi

mänskoanalyser

delade känslosvall

koncentrationsförsök

i babbelatmosfär

uttalade drömmar

klag- eller glädjetjut

mitt i matlagning

eller kvällstoalett


utan att veta

följder av samboende

med intiution

och tro på att det går

fick jag en

medkämpe en

fackla bredvid min en

handledare ett

ressällskap en

medidealist en

axel och famn

en syster


Det gav mig tillbaka mer av tron på att det alltid är positivt att leva med någon nära sig, någon som ser ens vardag och förstår en i alla situationer. Den självständiga individualisten förespåkas så ofta så man glömmer hur fint gammal hederlig kollektivitet kan vara.

Jag älskar att klara mig själv, att sträva mot mina mål, uppfylla såna, vara oberoende. Men avgörande för att orka sträva är att någon tror på det jag strävar efter, på att jag kommer att klara det. Att någon vill dela mina drömmar, min glädje och min sorg. Att någon bryr sig hur det går på min vandring. Att någon förstår varför jag går som jag går. Att det gör en skillnad för någon att jag är just jag och fortsätter vara det.

Inga kommentarer: