söndag 7 september 2008

Söndag i Spanien

En kort kommentar efter tva lugnare dagar. Sitter pa internetcaf'et i vart kvarter Goya och ska strax ga ut och springa med Jessica till en park i narheten. Solen skiner och vi at morgonmal pa taket for andra gangen.

Igar strovade vi for forsta gangen omkring i centrum, massor av gagator, butiker, manskor, caféer - allt som hor till. At spansk tortilla och kopte en spansk skiva pa varldens basta skivbutik fnac. Dit ska jag ga alltid da jag vill dyka in i mina tankar, harligt da man far lyssna pa vad man vill bara genom att pipa med skivans streckkod.

Vi var trotta efter fredagens fiesta eftersom de alltid haller pa sa lange har + att vi lat tva belgiska flickor sova over da de bor sa langt utanfor stan. Pa festen talade vi med en massa erasmusar och det positiva var att manga var sa oppna pa annat satt an nar man gar ut bland alla tuppisuut. Det negativa var daremot stallet, enformig dunka-dunka, opersonlig inredning o dyra drinkar. Och vissa killar som var for pa helt enkelt. Jessica orkade vara social hela kvallen, men min kvot fylldes ungefar vid halva kvallen, sedan rackte det med nya "hej varifran e du"-bekanta. Men en norrman var faktiskt riktigt trevlig, honom kunde man diskutera med pa riktigt.

Med bostaden gar det langsamt framat. Kollade pa en igar som en spansk flicka annonserat om, men det visade sig att dar bor tva tyska flickor som inte var hemma. Hur ska jag kunna veta om jag vill bo dar i sa fall?! Och sa vill jag ju bo med spanjorer...Poco a poco far man val ta det, tur jag har Marinas fantastiska lagenhet sa lange.

Och forresten, nu kan alla som vill kommentera min blogg, ¡ sa gor det garna !

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min sötnos!
Nu har jag läst din blogg, trevligt. Saknar dig, förstås... Här är det mulet, och allt kallare.
Bara en sak: gör gärna lite extra styckeindelning, det blir lätt lite väl kompakt med så där lång text på en datorskärm!

Ha det så jättebra! Hörs snart, senast när vi är i samma land! Pussar o kramar!!!

Anonym sa...

hej du! bra att du ändra så alla kan kommentera. Skönt att se att du har det bra där borta. Stor knus fra Mickan.

erikaiberlin sa...

hej underbara du! Är kul att läsa din blogg - sitter nämligen själv i Berlin och funderar på samma lägenhetsrådd.. hur veta ifall man vill bo med människor man aldrig träffat?? HJälp!

Jag tycker att du är beundransvärt stark och modig för tillfället. Jag vet att detta låter fruktansvärt banalt: men kom ihåg att det är ok att vara liten ibland också. Mycket kärlek, hälsar din mummu

Anonym sa...

Hej du underbara, fantastiska kvinna:)

Underbara kvinnor vid vatten... är alla kvinnor här i Helsingfors för tillfället. Regnet faller obönhörligt, det är gråmulet och det absolut perfektaste vädret att krypa upp i en skön fåtölj med en bra bok en och kopp te. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska känna inför mina sista veckor i Helsingfors. Börja stressa med packning, melankoliskt vandra genom den stad som varit mitt hem de senaste fem åren, träffa vänner varenda kväll? För tillfället en kombination av de ovannämnda. T'nkr mycket på dig och hur du har det. Jag känner igen känslan av att vara där, hålla sig ovanför vattenytan men under vattnet sparka för att hålla sig flytande. Närvarande men samtidigt delvis frånvarande. Det är Tindran i en som är livet och Tindran behöver få återhämta sig, gömma sig lite, innan hon kan komma fram igen. Men hon kommer tillbaka. Och din mamma finns alltid hos dig. det är viktigt att minnas, det är hon som har gett dig dina rötter, och hon finns kvar i allt som är du. Skönt att det regnar ute. Jag behöver eftertänksamheten som regnet alltid ger, det är så stora förändringar i mitt liv. Jag måste stanna upp, se mina elever och ta farväl. Jag ska berätta för alla nästa vecka eller veckan efter. Vill inte säga något förrän det närmar sig och det finns lösningar för min klass, för resurscentrumet osv. Saknar dig, min underbara vän. Kramar Frida

Anonym sa...

Hej Underbar!
Verkar som om massor på gång på många olika ställen. Känner själv att jag fått massvis med nya intryck den senaste tiden som jag tror att kommer leda till bra saker. Lite inspiration och större tro på tider som är på kommande. Hoppas det samma gäller dig, trots allt som tynger.

Var i Åbo på Föreningsfestivalen förra veckoslutet! Riktigt kul och fick träffa Lisa och Kajsa igen - vilket är ännu kul-igare! :D

Har dig i mina tankar! Puss på dig!