tisdag 23 september 2008

Det sista talet till Mamma

Mamma,

Det går inte att i ett tal tacka för att du gett mig nästan hela senare delen av ditt liv, men jag vill ändå försöka säga något.

Jag har den senaste tiden ofta tänkt på allt du gett mig och vem jag blivit mycket tack vare dig. Då folk undrar hur det varit att vara ensambarn brukar jag svara att visst är jag bortskämd, men mest med kärlek, uppmärksamhet, tid, någon att dela upplevelser med och få råd av.

När jag var liten var det alltid du och jag som lekte, lärde oss eller löste problem tillsammans. Vi var en oslagbar, nästan oskiljaktlig enhet. Samtidigt lärde du mig att tro på att jag klarar mig själv, genom att visa mig att du gjorde det, att du såg mig som något stort och värdefullt.

När jag senare gett mig ut på egna upptäckter har jag tacksamt insett hur viktiga saker du lärt mig, hur viktigt det är att kunna ge av sig själv som du gav åt mig, att försöka förstå andra som du orkade förstå mig, att kunna hantera nederlag som du lärde mig under alla spelstunder, att kunna förlåta som vi gjorde efter våra gräl, att man har så roligt man gör det – som vi hade när vi pysslade, fixade eller reste tillsammans. Jag lärde mig hur viktigt det är att man vågar stå upp för och välja det man tror på, så som du gjorde både privat och professionellt, och att man inte skall ge upp utan kämpa in i det sista, så som du gjorde också din sista tid i livet.

Min klaraste fyr har slocknat då du inte längre finns hos mig, och ingen kan ersätta den famn du gav mig i litenheten. Men allt du gett och lärt mig finns fortfarande i mig och driver mig vidare. Trots att det är vilset nu, vet jag att jag har och kommer att hitta många andra fyrar att följa. För ingen kunde ha gett mig bättre förutsättningar för det än just du Mamma.

8 kommentarer:

Anonym sa...

ens mamma är o kommer allti att vara den viktigaste i ens liv. men du vet att hon för alltid kommer att finnas hos dig. o du vet åxå att dina nära o kära finns oavsett när du behöver en axel att luta dig mot. all kärlek åt min älskade flumtvilling å gummibjörn

Ida sa...

TACK. Saknar nog en flumtvilling, även om Jessica på många områden uppfyller flumnivån sku de ibland behövas en äkta Sofi ;)! Så du måst väl se till å hälsa på?! Kärlek åt dig me!

Anonym sa...

Vännen, så vackert. Tänk vad underbart att du har så många fina och stärkande minnen av din mamma. Tänk, vilken fin o go människa du är idag just tack vare henne. Det rör mitt hjärta! Tänk om alla skulle få växa upp och bli så älskade som du blir. Då skulle vår värld vara en betydligt mera harmonisk pch lycklig plats.

Anonym sa...

Vackert. Jag minns er enhet med beundran och respekt. Den finska kvinnan av is och armeringsjärn sitter och gråter ensam i Academill. (den som gav mig namnet skulle aldrig tro mig)

Jag saknar dig och vet inget om saknad. Vi hörs i Madrid och ses i Finland.

¤

Anonym sa...

Du finns i mina tankar! (och även mina drömmar, faktiskt!) All styrka och kärlek till dig!

mummu sa...

tror inte de e många som haft ett lika fint förhållande med sin mamma, för att inte tala om fin mamma, hon växte ju upp helt totalt underbara dig.
Minnena finns kvar o hon finns alltid kvar.
Sköt om dig, du är fin.

Anonym sa...

fint tal till en fin mamma av en oerhört fin Ida. Stor kram, happy landing i madrid. //Mickan

Ida sa...

Tack älskade vänner!! Roligt att många får veta om min fina mamma fast många av mina vänner inte hann träffa henne!